
Odstartoval již 23. ročník soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku
Začátkem února byla spuštěna registrace do prestižní soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku. Vyplnit přihlašovací dotazník mohou soutěžící až do 11. dubna přes webový formulář www.zamestnavatelroku.cz. Soutěžit se bude nejenom o titul v tradiční kategorii o nejlepšího zaměstnavatele. Své pevné místo už v soutěži má i ocenění Kantýna roku, Férový zaměstnavatel či kategorie Státní správa a neziskový sektor.
Soutěž Pluxee Zaměstnavatel roku začala již v roce 2003, letos tak proběhne její 23. ročník. Za tu dobu se stala jednou z nejprestižnějších na českém pracovním trhu. Od začátku je totiž orientovaná jinak než jiné soutěže tohoto typu, zaměřuje se na tuzemské firmy z pohledu lidských zdrojů. „Od svého založení má soutěž Zaměstnavatel roku nastavenou jasnou metodiku hodnocení přihlášených firem, podle níž zajišťuje vyhodnocení nezávislý odborný partner, společnost PwC. Nejedná se tak o soutěž, kde by vítěze vybírala porota, ale jsou zde stanovená jasná kvantifikovatelná kritéria,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel společnosti Pluxee, která je partnerem soutěže.
Metodika pamatuje i na to, aby se nesrovnávalo nesrovnatelné. Protože srovnávat například v absolutních číslech mzdy v mlékárně a IT nedává smysl. „Jedním z jejích důležitých faktorů je proto vzájemné porovnávání firem nejprve v rámci jednotlivých oborů, například z oblasti financí, IT a telekomunikací nebo strojírenství. Teprve výsledné „oborové“ skóre je potom použito pro celkové pořadí v jednotlivých kategoriích dle počtu zaměstnanců,“ vysvětluje Pavel Hulák, ředitel Klubu Zaměstnavatelů, který soutěž pořádá. Tato vlastnost metodiky je velmi důležitá, protože zajišťuje spravedlivé určení pořadí napříč sektory.
Jak to funguje v praxi, lze uvést na příkladu zmíněné mlékárny (patří do sektoru firem s rychloobrátkovým zbožím) a IT. Pokud budou mzdy v dané mlékárně o 20 procent lepší než v ostatních a daná IT společnost o 10 procent lepší než ostatní firmy v jejím oboru, vyhraje mlékárna.
„Jestliže tedy jedna firma soutěží v rámci několika ročníků, může vidět, jestli se posouvá správným směrem, protože může porovnat své výsledky,“ zdůrazňuje Daniel Čapek. „Kromě toho může firmám soutěž přinést prestiž, publicitu a lepší postavení na pracovním trhu, protože uchazeči, ale i současní zaměstnanci si takových věcí čím dál tím víc všímají.“ Pro účastníky je tak skvělou příležitostí, jak zlepšit reputaci firmy jako dobrého zaměstnavatele.
Co na to zaměstnavatelé
„Každý může tvrdit, že je dobrý zaměstnavatel, ale my na to máme díky metodice PwC Saratoga „razítko“. Metodika komplexně zkoumá několik oblastí – od finančního zdraví společností, přes nastavení HR procesů, až po společenskou odpovědnost. Sleduje mimo jiné objem času věnovaný školení a rozvoji zaměstnanců, investice do CSR aktivit pro zaměstnance, míru interního povyšování nebo statistiky dobrovolné fluktuace,“ říká Miroslav Weiser, Manažer HR Front Office ve společnosti ČEZ, která je loňským vítězem v kategorii firem s více než 5 000 zaměstnanci.
To vše se podle něj pak skládá do výsledku, který dobře ilustruje, jak daná společnost o své zaměstnance pečuje a jak výkonné má personální procesy. Poskytuje srovnání s dalšími firmami na českém trhu a také možnost pozorovat vývoj hodnocené oblasti ve firmách v čase. Dodává, že výstupy z tohoto hodnocení jsou pro firmu velmi cenné i pro další rozvoj aktivit, které směřují k větší spokojenosti zaměstnanců.
Podobně to vnímají také ve vítězné firmě v kategorii do 5 000 zaměstnanců. „Je pro nás přínosné zjistit, jak si v konkurenčním prostředí daříme v oblastech jako je počet hodin školení na pracovníka, v míře interního povyšování nebo třeba v akceptačním poměru i v dalších tématech. Vždy díky tomu spolehlivě zjistíme, v jaké oblasti se můžeme do dalšího ročníku zlepšit a díky pravidelné účasti sledujeme vývoj v dlouhodobém časovém horizontu,“ uvedla Hana Suchá, Employer Branding manažer ve společnosti SAZKA.
A význam má soutěž rovněž pro menší firmy do 500 zaměstnanců. „Každoroční certifikace mezinárodní metodikou PwC Saratoga je důležitá pro naše zaměstnance, ale vnímají ji pozorně také obchodní partneři a zákazníci ve zdravotnictví,“ potvrzuje Alžběta Nejedlá, Talent & Quality Lead ve společnosti Aspironix, která je loňským vítězem této kategorie. „A to není vše. Publicita výsledků a zájem, který Zaměstnavatel roku každoročně přitahuje, nám také pomáhá zviditelnit značku Aspironix a naše firemní hodnoty při náboru odborných profesí.“
V jakých kategoriích se bude letos soutěžit
Mnozí stálí účastníci tak již mají závaznou přihlášku podanou. Další zájemci se mohou hlásit až do 11. dubna, a to výhradně přes webový formulář www.zamestnavatelroku.cz.
I v letošním 23. ročníku soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku se budou udělovat tituly v kategoriích do 500, do 5 000 a nad 5 000 zaměstnanců, a to na celostátní úrovni i v jednotlivých krajích. Chybět nebudou ani další již tradiční vedlejší ceny, jako je Cena personalistů za nejlepší HR projekt a Cena za ochranu zdraví.
Již pošesté se bude vyhlašovat také Férový zaměstnavatel. Toto ocenění vychází z hodnocení samotných zaměstnanců na webu Atmoskop.cz. Loni u něj ale došlo ke změně a vyhlašovalo se ne v jedné, ale hned třech kategoriích, aby bylo hodnocení objektivnější. I letos se tak bude vyhlašovat v kategoriích do 100 do 1 000 a nad 1 000 zaměstnanců.
Poměrně nová je pak cena zaměstnavatel roku v kategorii státní správa, veřejný sektor a státní podniky. Vyhlašovat se letos bude již potřetí. „Rostoucí zájem o účast z tohoto segmentu nás velmi těší. Hlásí se nám nemocnice, státní podniky a další organizace veřejné sféry,“ říká Pavel Hulák.
A opět bude vyhlášena i Kantýna roku, o kterou rovněž mezi zaměstnavateli zájem stále stoupá. „Zaměstnavatelé chtějí ukázat, jak skvěle se o své zaměstnance starají prostřednictvím kvalitního stravování na pracovišti,“ poukazuje na trend posledních let Daniel Čapek a dodává: „Je vidět, že nároky neustále rostou s tím, jak je čím dál více kladen důraz na zdraví zaměstnanců, ke kterému pravidelné a zdravé stravování samozřejmě důležitou měrou přispívá.“
Zdroj: Komunikační agentura Seteva