České školy evidují 46% nárůst podnětů v online schránkách důvěry

Celkem 2135 českých škol využívá na prevenci a řešení problémů online schránku důvěry NNTB. Jednoduchý nástroj umožňuje studentům a studentkám anonymně komunikovat o problémech ve škole i doma. V roce 2024 odeslali žáci přes NNTB 1172 podnětů, což představuje 46% nárůst oproti předchozímu roku.

Šikana i psychické problémy

Žáci prostřednictvím aplikace NNTB upozorňují nejčastěji na šikanu, ale také deprese, úzkosti, kyberšikanu, domácí násilí či dokonce sexuální obtěžování. „Nárůst oznámení dokládá, že žáci problémy vidí a nejsou jim lhostejné. To ale klade na školy nové nároky, protože když o problémech ví, musí je aktivně řešit“ vysvětluje Jan Sláma, spoluzakladatel NNTB. Aplikace nyní pokrývá přibližně 40 % českých škol.

Chybí školský ombudsman

Výsledkem aktivního přístupu žáků i škol je zdravé prostředí, kde se žáci i zaměstnanci škol cítí bezpečně. To však zároveň představuje větší zátěž pro školy, které musí mít dostatečné kapacity na prevenci i řešení problémů. Podle Slámy by pomohla větší podpora škol od státu.

„Je potřeba, aby se šikana a další problémy na školách aktivněji řešily. V tomto ohledu by mohlo pomoct například obnovení funkce školského ombudsmana, kterou MŠMT zřídilo během úřadování Kateřiny Valachové. Současný ministr školství Mikuláš Bek ji však po odchodu bývalého školského ombudsmana dosud neobsadil a žáci i školy tak mají o možnost řešení potíží méně,“ říká Jan Sláma, podle kterého bude s největší pravděpodobností počet oznámení stoupat i v následujících letech.

V zahraničí jsou žáci aktivnější

NNTB funguje i v zahraničí, například na Slovensku se stalo součástí pilotního programu proti šikaně na všech školách v banskobystrickém kraji. Data ze zahraničí ukazují, že jsou zde žáci v oznamování aktivnější. „Zahraniční školy vykazují dvacetkrát více oznámení na jednu instituci než ty české, což odráží větší důraz tamních institucí na prevenci i řešení problémů,“ komentuje Sláma.

Rostoucí aktivita žáků v NNTB ukazuje jejich větší vnímavost k problémům kolem sebe. To však zároveň vyžaduje kvalitnější podporu škol, které čelí stále většímu množství situací vyžadujících řešení.