Album Vánoce v srdci Leony Machálkové sází na křehkost, eleganci a krásu

Směs klasických vánočních písní, koled i původních novinek nabízí album Vánoce v srdci, s nímž přichází v těchto dnech Leona Machálková. Podle všeho jde o první zpěvaččino vánoční album, které je příjemné od začátku do konce. Nese se ve sváteční atmosféře a interpretka, za což může jednak výborná dramaturgie, jednak výsostně muzikální a tvárný hlas a výraz protagonistky.

První úspěchy Leony Machálkové se mi vybavují už v polovině devadesátek, kdy už měla za sebou účinkování v pražském Semaforu a před sebou začátek slavné muzikálové éry. Začalo to nezapomenutelným Draculou a pokračovalo plejádou titulů, v nichž muzikální Leona hrála a zpívala. Slávu a popularitu jí přinesla muzikálová alba, která připravila s Karlem Svobodou, ale mne se líbilo i její první písničkové album Leona (1996) sestavené z původních písniček, a dodnes se mi hodně líbí i album Voda divoká (2005) stejně jako Duety (2017).

Dnes patří Leona Machálková k uznávaným zpěvačkám díky zajímavé barvě hlasu, žánrovému záběru, šarmu i sympatickému „live“ působení ať už v televizi nebo na jevišti. Viděl jsem ji mnohokrát na scéně a vždycky jsem ji musel obdivovat. A obdivuji i vytříbený styl na jejím aktuálním CD Vánoce v srdci, které vydává Radioservis. Uznání si zaslouží i mistr dokonalých aranží Daniel Wunsch, ale nemohu nezmínit ani multižánrové seskupení Unique Orchestra.

I když mnohé vánoční písně jsou dnes už vánočními trvalkami, které známe v podáni našich i zahraničních zpěváků (Má přání k Vánocím, Padá sníh, Tichá noc, Malé tiché štěstí), v případě Leony Machálkové dodávají slavným písním její interpretační pečeť, kouzlo osobnosti a technicky vybroušený projev. Přitom křehkost, eleganci a krásu naplňují i původní písně, respektive duety Přihořívá (s Vlastou Horváthem) a Štědrý den zas je tu (s Michalem Davidem).

A pak je na albu ještě třetí duet Lásky tvář, který Leona Machálková nazpívala před více než dvaceti lety s Karlem Černochem, což je de facto bonus číslo jedna. Druhým bonusem je písnička Poslední princové, který je první verzí písně Karla Svobody a Karla Šípa. Hudba pochází ze známé filmové pohádky Tři oříšky pro Popelku (1973), ale na deskách v podání Leony nikdy nevyšla. Až nyní. Nicméně stejnou písničku natočila v roce 1998 také Iveta Bartošová, zato však s textem Vladimíra Kočandrleho. Jak jistě víte, písnička se jmenuje Tři oříšky, ale faktem je, její první verzi natočila právě Leona Machálková. A natočila ji – pohádkově!

Vánočně sváteční atmosféru dotváří i převzatá skladba Zář Vánoc (s textem Pavla Cmírala), jejíž originál Last Christmas napsal George Michael a písničku natočil před rovnými čtyřiceti lety tehdy neskonale hvězdný tandem Wham! - čili anglické popové duo, které tvořili George Michael a Andrew Ridgeley.

U přerovské rodačky se mi vždycky líbilo, že zpívala s přehledem a civilně, ale přitom uměla skladby procítit v naléhavosti do nejmenších momentů, ale také s lehkostí. Vždycky dbala na civilní projev a přirozenou muzikálnost, v určitých skladbách bylo cítit rockové jiskření. I ve vánočně laděném repertoáru vyniká její charakteristický styl a hlas. I oduševnělé a básnivé texty Václava Renče, Jana Fischera, Zdeňka Borovce, Eduarda Krečmara, Eliška Hlavové, Jaroslava Machka, již zmíněného Pavla Cmírala nebo Václava Kopty splynuly s hudbou a v novém aranžmá dokáží blahodárně oživovat „písně včerejší“.  Pak je z toho noblesní záležitost, kterou si Leona Machálková i její publikum zaslouží. Zcela zaslouženě!

Robert Rohál

Foto: David Turecký, Radioservis