Průzkum: Proč Češi nenosí cyklistické helmy?
Češi považují nošení cyklistické helmy za důležité, přesto si ji na vyjížďky nasadí jen polovina tuzemských cyklistů.
Zejména během letních prázdnin se zásadně zvyšují počty úrazů způsobených pádem z kola. Dostupná data uvádějí, že při případné nehodě cyklistická helma snižuje riziko vážného zranění hlavy o 69 % * . Podle aktuálního průzkumu** maloobchodního řetězce Mojekolo si důležitost nošení cyklistické helmy uvědomuje absolutní většina českých cyklistů. Avšak jen polovina z ní si helmu na své cesty nasadí. Druhá polovina vyráží bez helmy, a to nejčastěji ze tří hlavních důvodů: pod helmou se jim potí hlava, helma je jim nepohodlná či helmu prostě ani nemají. Téměř 20 % respondentů jako hlavní důvod nepoužívání helmy uvedlo, že její nošení není v ČR povinné.
Cyklistika patří v tuzemsku jednoznačně k nejrozšířenějším sportovním aktivitám. Zejména během léta se nejen cyklostezky plní nadšenými bikery. Češi kolo samozřejmě využívají často i jako rychlý a ekologický dopraví prostředek po městě a blízkém okolí. Proto je důležitým faktem, který je třeba stále opakovat, bezpečnost. Podle aktuálního průzkumu maloobchodního cyklistického řetězce Mojekolo se minimálně jednou týdně do sedla kola posadí 20 % Čechů. Cyklistickou helmu si však vždy nebo většinou nasadí jen polovina z nich. Třicet procent účastníků průzkumu helmy nenosí nikdy. Jako hlavní důvod respondenti uvedli nepříjemné pocení hlavy pod helmou a také nepohodlí. Více než 30 % dotazovaných cyklistů navíc helmu ani nemá. Paradoxem je, že přes 90 % účastníků průzkumu rozhodně souhlasí s tvrzením, že cyklistická helma jednoznačně snižuje riziko zranění hlavy v případě nehody. „V dnešní době jsou na trhu dostupné helmy z těch nejkvalitnějších materiálů. Jsou lehké a s velkým počtem větracích otvorů, které zajišťují dostatečnou cirkulaci vzduchu předcházející zmiňovanému nepříjemnému pocení. Helmu by si měli cyklisté vybírat na kamenných prodejnách, kde jim proškolený personál poradí. Zákazník si helmu vyzkouší a vybere si takovou, která mu dobře sedí a nikde netlačí. Průměrná pořizovací cena helmy se pohybuje kolem 2000 Kč, svou funkci spolehlivě plní tři až čtyři roky, pak je nutné ji obměnit. Důvodem je opotřebení materiálu, UV záření totiž zásadně mění jeho vlastnosti. Po čase dochází také k drobnému mechanickému poškození helmy, které ovlivňuje její ochranou funkci. Investice do kvalitní helmy se jednoznačně vyplatí,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Schindler z maloobchodního řetězce Mojekolo.
Podle statistik BESIP a PČR, které jsou komunikovány skrze projekt Na kole jen s přilbou, bylo v roce 2023 při dopravních nehodách usmrceno 39 cyklistů, dalších bylo 251 bylo těžce zraněno. Nejvíce usmrcených bylo ve věkové kategorii 65 – 74 let. Alarmující je, že téměř 72 % usmrcených cyklistů nemělo na hlavě přilbu.*** Se zvyšujícím se počtem cyklistů na cyklostezkách i v terénu se úměrně zvyšují i počty úrazů. „Zaznamenáváme trend elektrokol, o tom není pochyb. Zejména při jejich využívání je třeba být z pohledu bezpečnosti obezřetnější. Z našeho průzkumu ale vyplynulo, že více než 80 % cyklistů jezdících na elektrokole vyráží na kolo vždy s kvalitní a certifikovanou helmou,“ doplňuje výsledky Schindler.
Cyklistické úrazy popisuje lékař Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny Fakultní Nemocnice Ostrava Filip Burša: „Závažné úrazy cyklistů jsou bohužel častým důvodem hospitalizace na jednotkách intenzivní péče či resuscitačních odděleních, kdy stav pacienta po úraze vyžaduje intenzivní sledování a terapii. Může se jednat o mnohočetné zlomeniny nebo těžká krvácení, ale nejzávažnější jsou obvykle poranění hlavy. Zatímco například zlomeniny kostí je obvykle možné operačně úspěšně vyřešit, úrazy hlavy představují nejzávažnější poranění a často ani operační řešení nitrolebního poranění nemusí vést k uzdravení pacienta. Tyto úrazy mohou vést k trvalým těžkým následkům, kdy se pacient po úrazu hlavy nemusí vůbec z bezvědomí probrat nebo může bohužel na tato poranění zemřít. Cyklistická helma je tak základním bezpečnostním opatřením, společně s bezpečným pohybem cyklisty v provozu. Sám bych na kolo bez přilby nesedl, ani když popojíždím jen půl kilometru. Rovněž denní svícení značně zvyšuje bezpečnost cyklisty, moderní světla lze dobře vidět během dne. Denní svícení je z vlastní zkušenosti výborným bezpečnostním prvkem.“
Právě denní svícení je dalším tématem, které se řetězec Mojekolo snaží komunikovat na českou cyklistou veřejnost. „Bezpečnost není totiž primárně jen o helmě, i když i o její funkci není pochyb. Celoevropským trendem posledních let se stává zmiňované denní svícení. I během slunných dnů je bezpodmínečně nutné být vidět,“ uzavírá Jan Schindler. I proto maloobchodní síť Mojekolo spustila projekt Zapni světlo, skrze který edukuje cyklistickou veřejnost o výhodách a nutnosti denního svícení.
----
* Zdroj: How safe is walking and cycling in Europe? ETSC, leden 2020
** Průzkum byl realizovaný přes platformu Instant Research v červnu 2024
*** Zdroj: data BESIP, PČR, 2023