"Mafiánské praktiky" s kojeneckým mlékem
Společnost KidPro je rodinná firma, která se již léta zabývá především výrobou kojeneckého sortimentu typu kousátek, dudlíků, lahviček apod. Vše vyrábí v České republice a dodává své zboží do většiny lékáren a obchodních řetězců ve 28 zemích světa.
V roce 2023 se vedení společnosti rozhodlo posílit i svůj eshop, kde postupně přidávalo sortiment jiných výrobců. V rámci kojenecké stravy začala s tuzemskou značkou Sunar. KidPro se tak stalo řádným potravinovým podnikem, který své výrobky postupně doplňoval o kojenecká, pokračovací a batolecí mléka, pleny, dětskou kosmetiku a další sortiment různých značek především pro děti ve věku do pěti let.
V době zdražování potravin však nechtělo KidPro na kojenecké výživě participovat a navyšovat obchodní marže jako jiní prodejci. „Jsme stále rodinná firma a máme vlastní sklady s minimálními náklady, proto jsme chtěli maminkám nabídnout skvělé ceny a s minimální marží. K produktům jsme navíc nabídli i dárky zdarma. Žádné zvyšování nákladů jsme u nás nezaznamenali, a to jsme výrobci. Naopak náklady na výrobu snižujeme,“ píše KidPro na svém webu.
Bohužel levné prodeje potravin pod doporučenou cenou se v České republice nenosí a KidPro začalo pociťovat tlak od distributorů a výrobců mléka. Na ty zase totiž tlačily podle našich informací obchodní řetězce. Postupné volání a psaní manažerů s žádostí o navyšování cen se měnilo ve stále navyšující tlak, kdy distributoři některých českých firem kojeneckého mléka začali pozastavovat dodávky mléka pro KidPro. „Ačkoliv jsme měli objednané zboží a objednávku potvrzenou, přestal jeden z výrobců mléka dodávat, což pochopitelně znamenalo nespokojenost zákazníků, kterým jsme mléko přislíbili. Nechali nás v tom vymáchat,“ prohlašuje dále KidPro na svých stránkách.
Vedení společnosti má však rádo výzvy a často ve svém oboru plave proti proudu. KidPro přestalo nakupovat od českých distributorů a začalo sortiment dovážet přímo z továren nebo distributorů v zahraničí. Odpověď českých distributorů mléka a plen se nenechala dlouho čekat. „Začali nám posílat kontroly ze Státní veterinární správy, Státní potravinářské inspekce, a to na různé pobočky, takže jsme měli i tři souběžné kontroly. Tlak to byl enormní, protože nám psali ředitelé těchto dozorových orgánů, což je minimálně zvláštní. Sami inspektoři, kteří u nás kontrolu prováděli nám potvrdili, že tlak jejich nadřízených je enormní. Přeci jen jsme stáli proti miliardovým společnostem. Naše bezpečnostní kamera na jednom ze skladů a také před našim domem zaznamenala natáčení zaměstnanců firmy jednoho z distributorů. Jak víme, že se jednalo o zaměstnance této firmy? Neměli o kamerách tušení a natáčeli nás z firemního vozu, který měl viditelné logo společnosti. Přicházeli nám právní výzvy, noční telefonáty atd.,“ píše dále KidPro na svých stránkách.
Výsledek? KidPro se nenechalo odradit a stále roste. Ze všech kontrol dozorových orgánů vyšlo bez jakékoliv sankce a pochybení, nabízí stále velmi nízké ceny potravin, které se liší mnohdy od obchodních řetězců o stovky korun, a dováží klíčový sortiment přímo z továren. Tento rok se společnost zaměřuje na snížení cen výroby vlastních produktů a otevření vlastních lékáren.