Festival DIVADLO v Plzni nabídne čtyřicet představení a dalších akcí, včetně výjimečných polských, litevských a slovenských inscenací
Již 31. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni nabídne od 13. do 20. září celkem čtyřicet představení a doprovodných akcí souborů z Polska, Slovenska, Litvy, Itálie, Ukrajiny a České republiky. Návštěvníci uvidí zahraniční inscenace Dmitrije Krymova, jednoho z nejoriginálnějších ruských režisérů, který Rusko po Putinově rozpoutání války na protest opustil, předního polského režiséra Jana Klaty, polské režisérky Katarzyny Kalwat a slovenské inscenace v režii Petry Tejnorové a Michala Vajdičky. Z České republiky se tradičně představí výběr z inscenací, které vznikly za uplynulou sezónu na domácích pódiích. Hlavní program doplní také open-air představení zdarma, sekce Johan uvádí v Moving Station, debaty, workshopy a výstava.
„Mám velkou radost, že v režisérských osobnostech Jana Klaty a Katarzyny Kalwat přivážíme špičky současného polského divadla. Dmitrij Krymov před čtyřmi lety s inscenací Bez věna sklidil velký úspěch. Letos se vrací s další inscenací, která rozbíjí obvyklý pohled na ruskou klasiku. A navíc také jako tvůrce, který musel opustit svoji vlast, kde se stal personou non grata, protože ihned po přepadení Ukrajiny veřejně protestoval,” říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian.
„Když stojím před slavným obrazem, zajímá mě zkoumat jeho nejmenší části možná dokonce více než jeho celek, protože tam, jako v kapce vody, najdu individualitu umělce,“ řekl v souvislosti se svou inscenací Fragment Dmitrij Krymov, jeden z nejoriginálnějších ruských režisérů. „Zkoumanou částí je zde začátek třetího dějství Tří sester, scéna nočního požáru. A v jejím středu, jakoby pod lupou, nejstarší Olga,” dodává Kamila Černá. S výjimečnou inscenací Fragment přijede do Plzně litevské divadlo Klaipėdos Dramos Teatras z Klaipėdy.
Gdaňské divadlo Teatr Wybrzeże přiveze do Plzně interpretaci antického dramatu Trójanky o válce, osudu žen a barbarství vítězů režiséra Jana Klaty, který byl mnohokrát oceněn za originální a progresivní interpretace divadelní klasiky. „Kromě Polska Klata režíruje po celé Evropě, včetně Prahy, a je znám i divákovi našeho festivalu. V jeho inscenacích se odráží režisérův nonkonformní, často provokativní postoj i silná společenská a politická angažovanost,” vysvětluje Dora Štědroňová.
Dvě polské scény, krakovský soubor Teatr Łaźnia Nowa a Nowy Teatr z Varšavy, přijedou s inscenací Návrat do Remeše režisérky Katarzyny Kalwat. Inscenace vychází ze slavné knihy francouzského sociologa Didiera Eribona. „Vypráví příběh samotného autora, který se kdysi z dělnického prostředí Remeše odstěhoval do Paříže, prošel coming outem, společensky postoupil – a teď, po otcově smrti, se vrací do rodného města a poměrů, ze kterých vzešel. Návrat do Remeše je jakousi osobní zpovědí a zúčtováním,” líčí Michal Zahálka.
V hlavních rolích inscenace Děti na motivy povídek Boženy Slančíkové Timravy v režii Michala Vajdičky se představí slavná generace herců Slovenského národného divadla v čele s Emílií Vášáryovou a Emilem Horváthem, po jejich boku pak nejmladší členové souboru. „Tentokrát se tandem Daniel Majling – Michal Vajdička nechal inspirovat povídkami U Kanátov a Žiadna radosť, které spojuje tradičně nesentimentální Timravin pohled na rodinné i společenské vztahy, v tomto případě zaměřený na téma rodičů a dětí,” přibližuje Jitka Sloupová.
Zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského představí v Plzni dokumentární inscenaci Jsme krajina / Příběh lidí, přehrady a času českých tvůrkyň Petry Tejnorové a Marty Ljubkové o vodním dílu Slatinka na středním Slovensku. To sice nestojí, ale jeho budování představuje ekologický a hlavně společensko-politický odraz toho, jak žijeme. „Je to drama občanské zodpovědnosti, individuálních osudů, drama řeky a jejího údolí. Inscenace dává prostor všem stranám konfliktu, ale také samotné přírodě a účinkujícím hercům a herečkám. Výsledek je jevištní esejí o krajině, jíž jsme všichni součástí,” doplňuje Michal Zahálka.
„Výběr domácích inscenací reflektuje ve zvýšené míře složitost života na této planetě i jejích politických důsledků,“ uvádí dramaturg Jan Kerbr. Z Prahy se představí Divadlo Na zábradlí s inscenaci Vzkříšení (režie Jan Mikulášek), skupina Boca Loca Lab s voicebandovou stylizací Máchova Máje (režie Jiří Austerlitz), Divadlo Minor se zpracováním tradiční pohádkové předlohy Dlouhý, Široký a Bystrozraký (režie Robert Smolík) s Antonií Formanovou, Divadlo v Dlouhé s komorní inscenací Sodoma komora (režie Hana Burešová), Divadlo Letí se satirickou komedií Džípy (režie Martina Schlegelová) a Dejvické divadlo s nejnovější hrou Fifty autora i režiséra Petra Zelenky. Brněnské Divadlo Husa na provázku přiveze inscenaci Jiřího Havelky Vykouření, liberecké Divadlo F. X. Šaldy scénickou koláž Audience a Příjem (režie Břetislav Rychlík), hradecké Klicperovo divadlo černočernou komedii Celý život nestačí (režie Jan Frič), Divadlo Petra Bezruče z Ostravy inscenaci Kafkova Procesu (režie Jan Holec) a Činoherní studio Ústí nad Labem humornou inscenaci Jídelní vůz autora i režiséra Davida Šiktance. Domácí Divadlo J. K. Tyla do programu zařadilo aktuální politický horor a multižánrovou divadelní rekonstrukci Příliš drahý jed (režie Adam Doležal) a Divadlo Alfa působivou inscenaci Putování dobrého Hanse Böhma Evropou (režie Tomsa Legierski), která získala Cenu Erik Českého střediska UNIMA. V rámci epilogu se představí dvě pražská divadla: Divadlo Ungelt s psychologickým dramatem Brácha (režie Pavel Ondruch) a Činoherní klub uvede tragikomedii Babyboom (režie Ondřej Sokol).
„Řada inscenací z naší dramaturgie vznikla za účasti českých a ukrajinských či běloruských tvůrců a odráží současné otázky jako válku, protivládní protesty nebo migraci,” říká Roman Černík, umělecký ředitel Johan z.ú. Autorská inscenace Mnémosyné mezinárodní tvůrčí skupiny se pod vedením běloruské režisérky a občanské aktivistky Aksany Haiko věnuje paměti. Taneční inscenace Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče. pro čtyři tanečnice vznikla v rámci platformy Pulsar na základě textu běloruské dramatičky noname67 a opírá se i o přímou osobní zkušenost běloruských tvůrců s potlačenými protesty. Inscenace Language Barrier Equal je výsledkem setkání studentů DAMU a FAMU se studenty z divadelních škol v Charkově, Kyjevě a ve Lvově a věnuje se odlišným jazykům a tomu, jak si porozumět. Inscenace Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum v režii Jany Svobodové vznikla ve spolupráci pražského Divadla Archa s organizací Jam Factory Art Center ve Lvově a na jevišti se potkává pět účinkujících z Irska, Velké Británie, Nizozemska, Švédska a Ukrajiny. Inscenace Přicházejí. Co chtějí? Co chceme? souboru Teď nádech a leť Karolíny Plaché a Davida Zelinky o překračování hranic, státních i svých vlastních se zaměřuje na fenomén uprchlíků. V inscenaci Kytice vol. 2 centra Johan a tvůrčí skupiny okolo Terezy a Petra Vydarených se balady mísí s reálnými zkušenostmi herců v hravém zpracování tak, aby zaujaly mládež a zároveň ji dovedly k nadčasovosti Erbenova díla.
Během festivalu vyrazí divadlo i pod širé nebe: dvakrát na Náměstí Republiky vystoupí italský soubor Ateliercuncheon s inscenací Krysař, ve kterém herci pracují s maskami, s živou hudbou a výjimečnými pohybovými výstupy. Dvojice Bratři v tricku uvede U Branky hravé představení Pošťáci plné situačního humoru, improvizace a prvků nového cirkusu. Na stejném místě pak soubor Holektiv v pouličním představení Lekce špičkování, které spojuje techniku klasického tance s párovou akrobacií a groteskou, nabídne pohled pod záclonku baletního světa. Vstup na tato představení, která jsou vhodná i pro rodiny s dětmi, je zdarma.
Program festivalu dále doplní debaty s tvůrci, panelová diskuse Divadelních novin nebo workshopy divadelní fotografie a videa.
Vstupenky na hlavní program jsou v prodeji v síti Plzenskavstupenka.cz a na představení sekce Johan uvádí v síti GoOut. Více informací na www.festivaldivadlo.cz.