Český skladatel Jan Dismas Zelenka, znovuobjevená hvězda evropské barokní hudby
Dva výjimečné koncerty věnované tvorbě fenomenálního českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky chystá v podzimní sezóně soubor Ensemble Inégal. Hudební těleso ověnčené už mnoha cenami se pod vedením dirigenta a varhaníka Adama Viktory věnuje objevování a nastudování Zelenkových děl už víc než 20 let. Sezónu zahájí 4. září od 19.30 koncert v kostele U Salvátora v Praze. Na něm Ensemble Inégal uvede dvě velká, pro posluchače zatím neznámá Zelenkova díla Missa Charitatis ZWV 10 z roku 1727 a Litaniae Xaverianae ZWV 154 z roku 1723: první ze skladeb zde zazní ve světové koncertní premiéře.
Významnou událostí pro milovníky barokní hudby bude i koncert zahajující 9. ročník mezinárodního Zelenka Festivalu Praha – Drážďany: koncert se uskuteční 12. října od 19.30 v kostele Panny Marie pod řetězem na Malé Straně. Na programu bude první ze čtyř Zelenkových cyklů slavnostních nešpor Psalmi Vespertini I., virtuózních skladeb o člověku a Boží přítomnosti dotýkajících se posluchačova srdce. Vedle souboru Ensemble Inégal zde vystoupí i vynikající drážďanské vokální těleso Dresdner Kammerchor. Vstupenky na oba koncerty v cenách 200-400 korun jsou v prodeji přes GoOut.cz
Jak připomíná zakladatel a vedoucí souboru Ensembe Inégal Adam Viktora, skladbami Jana Dismase Zelenky byl nadšen i Johan Sebastian Bach. „Víme, že část Zelenkových nešpor prováděl Bach v chrámu sv. Tomáše v Lipsku. Na chystaném koncertě v Praze však budou moci poslucha0či poznat tuto část Zelenkových nešpor jako ucelený soubor v celé jeho kráse,“ říká Viktora. Původem českého skladatele, narozeného v roce 1679 v rodině kantora a varhaníka v Louňovicích pod Blaníkem, velebil i jeho současník, německý básník J. G. Kittel. Ten o Zelenkovi psal v tom smyslu, že jeho hudba nám umožňuje již zde na zemi „okusit radost nebeskou“.
„Což rozhodně platí i dnes, Zelenkova hudba je totiž srdcervoucí,“ potvrzuje Adam Viktora. „Jeho dílo má jako celek mimořádnou kvalitu. Posluchačům i nám interpretům imponuje skladatelským uměním i invencí. To, co dokázal Bach na poli protestanském, Zelenka jako bravurní komponista vytvořil a dovršil na poli katolickém. Pro mne je Zelenka nejvýznamnější hudební bytostí barokního nebe,“ uvádí Viktora.
Zelenkova hudba: neznámá, bravurní, krásná i náročná
Pro mnoho posluchačů však zůstávají Zelenka i jeho tvorba stále neznámé. „Běžné publikum je zvyklé na neustále se opakující tituly jako Händelův Mesiáš, Vivaldiho Čtvero ročních dob a Bachovy Janovy pašije. Ostatních 99% barokní hudby, včetně té Zelenkovy, zůstává stále neobjeveno. Kdekoli jsme ale Zelenku v zahraničí hráli, ať to bylo v Německu, Belgii, Francii, Španělsku, Švédsku a tak dále, vždy se opakuje podobný scénář. Konsternované publikum, udivení pořadatelé a dotazy typu: jak je možné, že jsme to neznali? A proč se to nehraje častěji?“.
Téměř veškerá dochovaná Zelenkova hudba je přitom dostupná. Pečlivě uložená, z velké části nascanovaná a přístupná online čeká v Drážďanské zemské knihovně, až ji někdo vyhledá a znovu oživí. A právě to Adam Viktora se souborem Ensemble Inégal neúnavně dělá. „Nyní takto uvedeme ve světové koncertní premiéře Missu Charistatis ZWV 10. Zelenka zde jedinkrát při kompozici slavnostní mše použil místo trubek dvojici lesních rohů. Na témže koncertě 4. září zazní i Litanie Xaverianae ZWV 154 z roku 1723. V něm se Zelenka zapsal do dějin hudby svými skladbami v rámci oslav pražské korunovace Karla VI. českým králem,“ říká Adam Viktora. Obě skladby se soubor Ensemble Inégal chystá i poprvé nahrát na CD.
Jako skladatel, kontrabasista a později i kapelník při drážďanském královském dvoře byl Zelenka v privilegovaném postavení. Mohl si proto dovolit skládat svou hudbu pro ty nejlepší interprety. „Jako komponista měl například k dispozici skupinu italských kastrátů, špičkových zpěváků vyškolených za nemalé náklady, jimž mohl napsat i ty nejnáročnější party. On sám byl navíc virtuózním hráčem na smyčcové nástroje – provedení jeho skladeb tak vyžaduje od instrumentalistů výjimečnou technickou i výrazovou kvalitu. Znovu uvést jeho hudbu je proto pokaždé velmi náročné,“ vysvětluje Adam Viktora.
Obdivovat víc, než jsme si mysleli
Nastudování Zelenkova díla je tak podle Viktory intenzívním a rozhodně i nejdobrodružnějším úkolem celé objevitelské práce. „Nestačí zahrát jen čistě a bez chyb. Doslova u každé noty si musí být všichni zúčastnění vědomi toho, odkud a kam směřuje, jak bude dlouhá i jakou úlohu hraje v místě, kde se nachází. Porozumět je nutné samotnému Zelenkově rukopisu. Jeho notový zápis je totiž někdy nejednoznačný a špatně čitelný,“ líčí Adam Viktora.
„Je třeba vystihnout správná tempa s ohledem na charakter a afekt všech částí. A pomocí artikulace a deklamace usilovat o správné uchopení emocí, jichž je Zelenkova hudba plná. Když se to podaří a všichni instrumentalisté i zpěváci jsou v souladu se zvoleným způsobem ztvárnění, vzniká něco nepopsatelného. V takové chvíli Zelenkova hudba rozšiřuje naše obzory, prohlubuje naše poznání i citlivost. Jako posluchači i interpreti můžeme díky němu obdivovat víc, než jsme si dosud mysleli,“ uzavírá za soubor Ensemble Inégal jeho zakladatel a vedoucí Adam Viktora.