Lokální supermarkety dávají ruce pryč od prodeje rychlokuřat
Kampaň Rychlokuřata slaví první úspěchy. KONZUM Ústí nad Orlicí a supermarkety pod značkou Trefa a Terno totiž vydaly své závazky, že skoncují s prodejem rychlokuřat do roku 2026. Kampaň, která upozorňuje na utrpení kuřat chovaných pro maso na českých farmách, odstartovala minulé pondělí na sociálních sítích spolku OBRAZ – Obránci zvířat. Jejím cílem je, aby se obchodní řetězce a potravinářské firmy zavázaly, že přestanou odebírat maso z rychle rostoucích plemen kuřat.
Lokální řetězce KONZUM Ústí nad Orlicí a Jednota České Budějovice zastřešující značky Trefa a Terno jsou prvními firmami v Česku, které vydaly prohlášení, že přestanou prodávat výrobky z kuřecího masa pocházejícího z rychlokuřat. Přidaly se tak mezi firmy z Francie, Británie, Německa, ale třeba také Polska, které po svých dodavatelích požadují dodržování standardů podle tzv. European Chicken Commitment.
„KONZUM je družstvo postavené na hodnotách, mezi které patří mimo jiné i důstojné podmínky chovu zvířat. Zavazuje nás k tomu více jak 120letá historie naší firmy a principy, na kterých byla založena. Proto jsme se například již v roce 2012 rozhodli ve své obchodní síti úplně ukončit prodej vajec z klecových chovů. A nyní se připojujeme k závazku European Chicken Commitment, který definuje nové standardy pro chov kuřat. Věříme, že se nám společně s ostatními obchodníky podaří změnit trh tak, aby se kuřata z welfare chovů stala dostupná i pro běžného zákazníka. Je však třeba k tomu přistupovat férově a nedělat z těchto kuřat prémiový produkt s nadstandardní přirážkou,“ říká ředitel KONZUMu Miloslav Hlavsa.
Podobně vidí situaci i ředitel marketingu a rozvoje z Jednoty České Budějovice Pavel Primus. Řetězce Terno a Trefa spadající pod Jednotu najdeme kromě jižních Čech třeba i v Olomouci, Hradci Králové, Jihlavě a Zlíně. Na žádné z poboček od roku 2026 nebudou dostupná rychlokuřata ani výrobky z nich.
„Jednota České Budějovice je firma s tradicí od roku 1908. Cítíme odpovědnost vůči regionu, ve kterém žijeme a podnikáme. Záleží nám na okolí, životním prostředí a zdraví našich spotřebitelů. Jsme přesvědčeni, že welfare kuřat zapadá do konceptu naší strategie a filozofie,“ komentuje Primus závazek Jednoty.
Za necelé dva týdny rozběhnuté kampaně se proti utrpení kuřat na webu www.rychlokurata.cz postavilo už téměř 15 000 lidí. Mezi nimi třeba také zpěvačka Marta Jandová, herci Hynek Čermák, Vladimír Polívka, Václav Neužil nebo třeba režisér Vít Klusák.
„Vydělávat na přešlechtěných kuřatech, která neunesou vlastní nohy, mají bolesti a často nejsou schopna ani dojít k vodě a potravě, není v pořádku. Lidé si uvědomují, že takové systematické týrání zvířat do 21. století nepatří. Věřím, že se i velké mezinárodní řetězce nechají inspirovat od lokálních českých obchodníků a vyslyší volání svých zákazníků, kteří nechtějí svými penězi podporovat utrpení zvířat,“ komentuje situaci vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan ze spolku OBRAZ.
Zdroj: Ivo Krajc