Bratři Karamazovi – herecký koncert v Divadle Petra Bezruče v Ostravě
Román Fjodora Michajloviče Dostojevského Bratři Karamazovi patří k vrcholným dílům světové literatury. Nesmrtelný příběh o otcovražedném hledání pravdy měl v dramatizaci a režii Jana Holce premiéru v Divadle Petra Bezruče v Ostravě 10. prosince. Nejbližší reprízy proběhnou ještě letos, a to 13. prosince, a pak 7. a 21. ledna 2022. Zkuste prožít spolu s Bezruči dějiny jedné rodiny a zároveň vychutnejte herecké výkony – čeká vás divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo…
Román nad romány v dramatizaci a režii Jana Holce
Čtyři bratři v nebezpečné hře na život a na smrt. Hrdinové a zbabělci hledající odpovědi. Jak dodržovat pravidla, která neexistují? Kdo je vítěz a kdo poražený? A jaký to má všechno vlastně smysl? Tak trochu ďábelská podívaná s detektivní zápletkou. Tak trochu analýza každého z nás. A tak trochu životní lekce, co nás nenechá vydechnout.
Autorem dramatizace a současně režisérem inscenace je umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Jan Holec: „Při psaní jsem vycházel ze struktury románu a jednotlivá témata a postavy mi krystalizovaly postupně. Chtěl jsem, aby adaptace byla velice kompaktní a koncentrovaná. Proto jsem ji od začátku směřoval k poměrně malému obsazení. Tím vznikl dostatečný prostor pro jednotlivé postavy. S takovou předlohou se dramatizace píše téměř sama,“ uvádí k úpravě.
Dějiny jedné rodiny potřetí u Bezručů
Bratři Karamazovi se vrací na jeviště Divadla Petra Bezruče po šetatřčiceti letech. Premiéra prvního nastudování u Bezručů měla premiéru v režii Pavla Hradila 25. září 1970. Druhé nastudování se pod názvem Velcí hříšníci uvádělo od roku 1985 v režii Pavla Palouše.
Čím uchvátil titul současného uměleckého šéfa? „Chytrou strukturou, dialogičností postav, dialogičností samotného autorova psaní, chytrým příběhem, a především kontaktem s lidskou duší. Drásá mě samota jednotlivých postav. Dostojevského člověk se naučil nevěřit v lidskou pomoc, v lidi a lidstvo a pořád se jen třese strachem o své peníze a práva, která získal. Měl za to, že je to hlavní problém jeho století. Ale on je to úplně stejně i náš problém. Ale stejně jako Dostojevskij věřím, že bratrství jednou přijde,“ dodává Jan Holec.
Všichni jsme Karamazové
Nová inscenace sází především na skvělé herecké výkony. V roli otce, Fjodora Karamazova, zosobní nejhorší lidské vlastnosti Norbert Lichý: „Karamazov je velký požitkář – co se týče žen, alkoholu, života. Miluje žít v hříchu, svoje děti zanedbává, zároveň jsou mu konkurencí v láskách, ale že by byl vysloveně negativní typ, na kterém nenajdete nic dobrého, to bych byl nerad, aby to takhle bylo vnímáno,“ zamýšlí se nad postavou Norbert Lichý.
Dmitrije, nejstaršího z bratrů, ztvární Dušan Urban (v alternaci s Lukášem Melníkem), intelektuála Ivana Ondřej Brett, ten ke své postavě říká: „Ivan je obrovská postava s velkým hereckým obloukem. Čeká nás (potažmo vás) divoká jízda nekonečnou ruskou duší. Moderní, ale přitom vlastně bytostně klasicky zaměřená na herecké divadlo.“
Jáchym Kučera hraje nenávistného sluhu/syna Smerďakova. Jako zbožného Aljošu, nejmladšího z bratrů, uvidí diváci Václava Švarce: „Aljoša je citlivý mladý muž hledající vlastní identitu. V jeho žilách koluje krev chlípného a buranského otce Karamazova, se kterou se bojí ztotožnit,“ charakterizuje roli.
Z dámského obsazení se na scéně a v kostýmech Jana Štěpánka objeví Julie Goetzová, Barbora Křupková a Yvona Stolařová. Hudbu k inscenaci složil Ivan Acher, dramaturgyní je Anna Smrčková.
Robert Rohál
Archiv Divadlo Petra Bezruče