Kiwi.com: Mladí cestovatelé z Česka mají zájem o evropské metropole, vyhledávají autentické zážitky
Mladá generace cestovatelů narozená po roce 1997 věří, že cestování je správný směr k poznávání nových kultur, získávání životních zkušeností i zdravého sebevědomí. V porovnání se staršími ročníky je generace „Z“ více ovlivněna globalizací a stává se také více samostatnější. Data společnosti Kiwi.com ukazují, že téměř 70 % mladých českých cestovatelů si rezervuje cesty samo, a to především do evropských destinací, které jsou pro ně aktuálně navíc díky levným letenkám mnohem dostupnější.
Mladí čeští cestovatelé si v rámci svých cestovatelských plánů vybírají především evropská města. Tento trend nezměnila ani pandemie, naopak ho spíše ještě více posílila. Mimo starý kontinent se v rámci 50 nejnavštěvovanějších měst umístily pouze Istanbul, New York a Tel Aviv. První příčky okupují vzdálenostně i cenově přístupnější Londýn, Paříž a Barcelona.
Mezi další trendy mladé generace patří bezpochyby způsob cestování, který je nyní více nezávislý - sólo cesty si rezervuje více než 66 %. Ti, kteří se nakonec rozhodnou vyrazit na cestu s někým dalším, volí většinou stejně starého parťáka, tedy ve věku 18-25 let (26,1%), se staršími lidmi ve věku 41-60 let cestuje pouze 3,5 %.
Podle výzkumu společnosti Kiwi.com mladí Češi ve věku 18 - 29 let v rámci svých cest touží především objevovat nová místa (46 %), dále chtějí zažít dobrodružství (33 %), objevovat přírodní krásy navštěvovaných oblastí (30 %) a ochutnávat lokální kuchyni (22 %). *
„Podle našich zjištění mladí Češi vyhledávají především autentické zážitky, které vítězí nad exponovanými místy i nad komerčním způsobem cestování,” říká Eliška Řezníček Dočkalová, ředitelka Customer Experience v Kiwi.com.
Generace Z je také velkou měrou ovlivněna dobou, ve které vyrůstá, tedy globalizační érou a jejími procesy, které prostupují celou společností, včetně technologických změn, které nejsou mladým lidem cizí, naopak tvoří důležitou součást jejich každodenního života. Technologické změny také odrážejí způsob, jakým mladí cestovatelé provádějí své rezervace – více než 40 % z nich se při plánování svých cest nebojí použít aplikace k tomu určené a tento trend je rok od roku výraznější, například v roce 2019 tímto způsobem rezervovalo své lety 29 % mladých cestovatelů.
Co se způsobu dopravy týče, zůstává mezi mladou generací nejpopulárnější letecká přeprava. „Aktuálně tento druh přepravy preferuje více než 98 % mladých cestovatelů a stále platí za jeden z nejrychlejších a nejpohodlnějších způsobů dopravy, především na delší vzdálenosti. Navíc se letecká přeprava stává pro studenty finančně dostupnější, než tomu bylo dříve,” dodává Dočkalová.
Data Kiwi.com dála, odhalila, že co dopočtu mladých cestovatelů, okupuje Česko globálně desátou příčku mezi ostatními zeměmi. Přední pozice obsazují cestovatelé ze Spojených států, Francie, Velké Británie, Německa a Itálie. Mezi nejrušnější cestovatelské měsíce patří tradičně červenec, srpen a září, což odpovídá letnímu prázdninovému období všech studentů.
*Výzkum společnosti Kiwi.com ve spolupráce s agenturou STEM/MARK, květen 2021.